Σίδηρος και τριχόπτωση

Λέγεται ότι τα μαλλιά αποτελούν το βαρόμετρο της υγείας όλου του σώματος, οπότε δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι όταν τα επίπεδα του σιδήρου είναι χαμηλά, επηρεάζονται τα μαλλιά και μπορεί να παρατηρήσετε έντονη απώλεια μαλλιών.

 

Έχουν γίνει αρκετές έρευνες για την σχέση της λέπτυνσης των μαλλιών και του χαμηλού σιδήρου. Ορισμένοι γιατροί θεωρούν ότι υπάρχει άμεση σχέση και ότι ένα συμπλήρωμα σιδήρου θα μπορούσε να ελαττώσει ή να αναστρέψει την τριχόπτωση.

 

Οι έρευνες

 

  • Χαμηλά αποθέματα σιδήρου: παράγοντας έντονης τριχόπτωσης για γυναίκες που δεν είναι στην εμμηνόπαυση.

 

Η έρευνα δημοσιεύτηκε το 2007 και συμμετείχαν 5110 γυναίκες ηλικίας 35 με 60. Βρέθηκε ότι το 59% των γυναικών που ανέφεραν έντονη τριχόπτωση, είχαν χαμηλά αποθέματα σιδήρου.

 

  • Η χαμηλή φερριτίνη συνδέεται με την αλωπεκία στις γυναίκες

 

Η έρευνα δημοσιεύτηκε το 2003 και, αν και συμμετείχε μικρός αριθμός γυναικών, έδωσε ενδιαφέροντα αποτελέσματα. Τα επίπεδα του σιδήρου στις γυναίκες με ανδρογενετική αλωπεκία και γυροειδή αλωπεκία ήταν πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τις γυναίκες που δεν παρουσίαζαν κάποια μορφή αλωπεκίας. Τα επίπεδα του σιδήρου στις γυναίκες με τελογενή ροή ή γενική αλωπεκία, όμως, δεν ήταν πιο χαμηλά σε σχέση με τις γυναίκες που δεν παρουσίαζαν τριχόπτωση.

 

  • Η διάγνωση και η θεραπεία της έλλειψης σιδήρου και η πιθανή σχέση της με την τριχόπτωση.

 

Σύμφωνα με ένα άρθρο που δημοσιεύθηκε το 2006 στο περιοδικό της Αμερικανικής Δερματολογικής Ακαδημίας, η θεραπεία της τριχόπτωσης ενισχύεται όταν αντιμετωπίζεται η έλλειψη σιδήρου.

Αν και δεν υπάρχουν αρκετές αποδείξεις που να επιβεβαιώνουν την άμεση σχέση του σιδήρου και της τριχόπτωσης οι ειδικοί με βάση την εμπειρία τους, πιστεύουν ότι τα 70ng/mL φερριτίνης ενισχύουν την αντιμετώπιση της τριχόπτωσης.

Πιστεύουν επίσης ότι η αποκατάσταση του αποθέματος του σιδήρου μπορεί να βοηθήσει την αναγέννηση των μαλλιών ή τουλάχιστον να σταματήσει την τριχόπτωση, ακόμη και σε περιπτώσεις που δεν παρουσιάζεται αναιμία.

Αν υπάρχει οικογενειακό ιστορικό, θεωρούν ότι η τριχόπτωση επιταχύνεται λόγω της έλλειψης σιδήρου.

 

Ο ρόλος του σιδήρου και της φερριτίνης

 

Ο σίδηρος είναι ένα σημαντικό μέταλλο, απαραίτητο για πολλές λειτουργίες, αλλά κυρίως για την μεταφορά οξυγόνου από τα ερυθρά αιμοσφαίρια. Αν το επίπεδο του σιδήρου είναι χαμηλό και το σώμα δεν παίρνει αρκετό οξυγόνο, τότε θα αισθανθείτε κουρασμένοι και το ανοσοποιητικό σας σύστημα θα αδυνατίσει.

Παίρνουμε τον σίδηρο από τις τροφές και μεταφέρεται σε όλο το σώμα μέσα από το αίμα. Η μεγαλύτερη ποσότητα σιδήρου βρίσκεται στην αιμοσφαιρίνη, μια πρωτεΐνη των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Λίγη ποσότητα βρίσκεται στο συκώτι ή σε άλλα όργανα του σώματος.

Η μεγαλύτερη αποθήκη σιδήρου ονομάζεται φερριτίνη. Τα επίπεδά της αποτελούν μια καλή ένδειξη της ποσότητας του σιδήρου που υπάρχει στους ιστούς. Γι’ αυτό και οι γιατροί μπορούν να εντοπίσουν την έλλειψη του σιδήρου με μια αιματολογική εξέταση της φερριτίνης.

 

Γιατί να είναι χαμηλά τα επίπεδα του σιδήρου;

 

Υπάρχουν πολλοί λόγοι, όπως:

  • μπορεί να μην παίρνετε επαρκή ποσότητα από την διατροφή σας.
  • μπορεί να παίρνετε κάποιο φάρμακο που εμποδίζει την απορρόφησή του.
  • η έντονη άσκηση ή η αυστηρή δίαιτα μπορεί να εξαντλήσουνν τα αποθέματα πριν προλάβει το σώμα να τα αντικαταστήσει.
  • η υπερβολική κατανάλωση καφέ εμποδίζει την απορρόφηση του σιδήρου.
  • η έλλειψη της βιταμίνης C η οποία βοηθάει στην απορρόφηση του σιδήρου.
  • η πρόσληψη ασπιρίνης για μεγάλο χρονικό διάστημα.

 

Οι γυναίκες διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο έλλειψης σιδήρου, λόγω της περιόδου και του τοκετού, επειδή χάνετε αρκετή ποσότητα αίματος, οπότε και σιδήρου.

Ποια είναι τα συμπτώματα της έλλειψης σιδήρου;

 

  • χλωμό δέρμα
  • κόπωση
  • άγχος
  • νευρικότητα
  • κουρασμένα πόδια
  • αίσθημα κρύου
  • τριχόπτωση (γενική λέπτυνση, παρά αποψιλωμένα κενά)
  • ξηρά, εύθραυστα και αδύναμα μαλλιά
  • κατάθλιψη

Αν η ποσότητα σιδήρου που παίρνετε από τις τροφές που καταναλώνετε είναι λιγότερη  από την ποσότητα που χρειάζεται ο οργανισμός σας, ο σίδηρος που υπάρχει αποθηκευμένος στην φερριτίνη θα χρησιμοποιηθεί για να καλύψει τις ανάγκες σας. Αυτό σημαίνει ότι τα επίπεδα της φερριτίνης θα πέσουν, χωρίς να εμφανίζεται αναιμία. Αν, όμως, δεν ακολουθήσετε κάποια αγωγή, θα εξελιχθεί σε αναιμία.

 

Πως ελέγχονται τα επίπεδα του σιδήρου και της φερριτίνης;

 

Υπάρχουν διάφορες εξετάσεις αίματος.

 

Έλεγχος των επιπέδων της αιμοσφαιρίνης και των αιμοπεταλίων.

Έλεγχος της ποσότητας του σιδήρου στο αίμα.

Έλεγχος της φερριτίνης,  της ποσότητας του σιδήρου που είναι αποθηκευμένη στο σώμα.

Είναι σημαντικό να έχετε φυσιολογικά επίπεδα σιδήρου, αλλά και αρκετά αποθέματα, επίσης.

Τι γίνεται αν τα επίπεδα της φερριτίνης και του σιδήρου είναι χαμηλά;

Ο γιατρός θα προτείνει αλλαγές στην διατροφή σας και αν χρειαστεί θα σας προτείνει κάποιο συμπλήρωμα.

Το συμπλήρωμα σιδήρου πρέπει να το παίρνετε με άδειο στομάχι για να μην εμποδίσει κάποια ουσία, όπως ο καφές, την απορρόφησή του.

Τα συμπληρώματα σιδήρου προκαλούν αναστάτωση στο στομάχι ορισμένων ατόμων, οπότε ο γιατρός μπορεί να προτείνει την υγρή μορφή που είναι πιο ανεκτή.

Τι γίνεται αν οι εξετάσεις είναι φυσιολογικές, αλλά εσείς συνεχίζετε να χάνετε μαλλιά;

 

Το πρόβλημα είναι ότι πρέπει να γίνουν οι σωστές εξετάσεις για την ακριβή διάγνωση.

Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην μέτρηση της αιμοσφαιρίνης και στην μέτρηση της φερριτίνης.

Οι έρευνες έχουν δείξει ότι τα χαμηλά επίπεδα φερριτίνης αποτελούν μια από τις αιτίες της τριχόπτωσης. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει απαραίτητα και έλλειψη σιδήρου. Γι’ αυτό τον λόγο πρέπει να ζητήσετε τον έλεγχο της φερριτίνης σας.

Άλλο ένα θέμα που προκύπτει είναι ότι ένας γιατρός μπορεί να θεωρήσει τα επίπεδα της φερριτίνης φυσιολογικά, αλλά να μην επαρκούν για την ανάπτυξη των μαλλιών, σύμφωνα με την αξιολόγησή τους από έναν εξειδικευμένο στην τριχόπτωση δερματολόγο.

Τα επίπεδα που προτείνουν οι ειδικοί κυμαίνονται από 50ng/ml μέχρι 70ng/ml.

Aν τα επίπεδά σας είναι χαμηλότερα συζητήστε με τον γιατρό σας  την λύση του συμπληρώματος ή των αλλαγών στην διατροφή σας.

Γιατί να κάνω εξετάσεις και να μην πάρω ένα συμπλήρωμα για να αυξήσω τα επίπεδα του σιδήρου;

Είναι επικίνδυνο να υπάρχει υπερβολική δόση σιδήρου στο σώμα.

Το σώμα δεν μπορεί να αποβάλλει το περίσσευμα του σιδήρου, οπότε αυτό συσσωρεύεται και μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις, όπως επιβάρυνση του συκωτιού και της καρδιάς και επιδείνωση των παθήσεων Alzheimerκαι Parkinson.

Η υπερβολική ποσότητα σιδήρου μπορεί να προκαλέσει τριχόπτωση.

Η υπερβολική ποσότητα σιδήρου δεν οφείλεται μόνο στην υπερβολική κατανάλωση σιδήρου, μπορεί να είναι κληρονομική ή να οφείλεται σε πολλαπλές μεταγγίσεις.

 

Τα συμπτώματα είναι τα εξής:

  • κόπωση
  • αλλαγή του χρώματος του δέρματος
  • απουσία περιόδου
  • έλλειψη ερωτικής διάθεσης
  • κατάθλιψη
  • διαβήτης
  • πάθηση του συκωτιού
  • πόνος στις αρθρώσεις
  • πόνος στην κοιλιά

 

Μόνο ο γιατρός μπορεί να διαγνώσει αν η  ποσότητα του σιδήρου είναι υπερβολική και να προτείνει θεραπεία μείωσής του.

Ένας άλλος λόγος για να μην κάνετε μόνοι σας διάγνωση είναι ότι μπορεί να κρύβεται κάποια άλλη πάθηση που μόνο ο γιατρός μπορεί να εντοπίσει.

 

Πως μπορώ να αυξήσω τα επίπεδα του σιδήρου με φυσιολογικό τρόπο;

 

Ελέγξτε την διατροφή σας και βεβαιωθείτε ότι παίρνετε αρκετή ποσότητα σιδήρου, ειδικά αν αθλήστε.

Καλές πηγές σιδήρου είναι:

  • το άπαχο μοσχαρίσιο κρέας
  • το συκώτι
  • το tofu
  • οι φακές
  • τα φασόλια
  • το σπανάκι
  • τα στρείδια
  • τα καρύδια
  • τα αμύγδαλα
  • τα δαμάσκηνα
  • οι σταφίδες
  • τα βερίκοκα (φρέσκα ή αποξηραμένα)
  • η μαύρη σοκολάτα

Ο ζωικής προέλευσης σίδηροςαπορροφάται πιο καλά σε σχέση με τον φυτικής προέλευσης σίδηρο, οπότε αν είστε χορτοφάγοι βεβαιωθείτε ότι καταναλώνετε αρκετή ποσότητα λαχανικών και οσπρίων πλούσιων σε σίδηρο.

Άλλες συμβουλές για να αυξήσετε τα επίπεδα του σιδήρου και να βελτιώσετε το πρόβλημα της τριχόπτωσης.

 

  • Η βιταμίνη Cπαίζει σημαντικό ρόλο στην απορρόφηση του σιδήρου, γι’ αυτό όταν τρώτε τροφές πλούσιες σε σίδηρο, φροντίστε να καταναλώνετε και μια τροφή που αποτελεί καλή πηγή βιταμίνης C, όπως ένα ποτήρι χυμό πορτοκαλιού.
  • Το αμινοξύ L-lysine βοηθάει το σώμα να αποθηκεύσει τον σίδηρο, γι’ αυτό βάλτε στην διατροφή σας ψάρι, γαλακτοκομικά προϊόντα και κρέας.
  • Περιορίστε την ποσότητα του καφέ ή του τσαγιού που πίνετε σε 2 με 3 φλιτζάνια την ημέρα. Η μεγαλύτερη ποσότητα εμποδίζει την απορρόφηση του σιδήρου.
  • Μουσκέψτε τα όσπρια πριν να τα μαγειρέψετε, επειδή οι φυτικές ίνες περιορίζουν την απορρόφηση του σιδήρου.

 

Πόσο χρόνο θα χρειαστούν τα μαλλιά μου για να ξαναμεγαλώσουν; 

Από την στιγμή που θα αποκατασταθούν τα επίπεδα του σιδήρου, θα χρειαστεί ένας χρόνος για να ξαναμεγαλώσουν τα μαλλιά. Θα παρατηρήσετε, όμως, σύντομα ότι θα σταματήσουν να πέφτουν.

  

Ανακεφαλαίωση

  • Μην διστάζετε να ζητήσετε από τον γιατρό σας να ελέγξει τα επίπεδα φερριτίνης.
  • Βεβαιωθείτε ότι καταναλώνετε τροφές πλούσιες σε σίδηρο και αποφύγετε τις ουσίες που εμποδίζουν την απορρόφησή του.
  • Μην παίρνετε συμπλήρωμα σιδήρου χωρίς την συμβουλή του γιατρού, γιατί αν δεν το χρειάζεστε θα προκληθεί μεγαλύτερη ζημιά.

 

 

 

 

 

 

πηγή;www.hairsentinel.com

 

 

 

 

 

 

 

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το Δερματολογικό Ιατρείο MySkin

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *