Το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών (PCOS) και η τριχόπτωση

Οι ειδικοί πιστεύουν ότι οι μισές περιπτώσεις γυναικών με σύνδρομοπολυκυστικών ωοθηκών (PCOS)δεν το γνωρίζουν.

Ένα από τα συμπτώματα αυτής της πάθησης είναι η τριχόπτωση.

Σε αυτό το άρθρο θα βρείτε συμβουλές για το πώς μπορείτε να σταματήσετε ή να αναστρέψετε την ζημιά.

Τι είναι το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (PCOS);

Είναι μια συχνή πάθηση κατά την οποία οι ωοθήκες διογκώνονται και περιέχουν κύστες. Εκτιμάται ότι επηρεάζει 1 στις 10 γυναίκες που βρίσκονται σε αναπαραγωγική ηλικία και η διάγνωση γίνεται στην εφηβεία ή στις αρχές της δεκαετίας των 20.

Τι προκαλεί το PCOS;

Η ακριβής αιτία δεν είναι γνωστή.

Έχει σχέση με τα επίπεδα ορισμένων ορμονών, ειδικά με τα υψηλά επίπεδα της ινσουλίνης. Φαίνεται ότι είναι κληρονομική και περνάει από έναν από τους δυο γονείς.

Είναι ένας φαύλος κύκλος, επειδή όταν πάσχετε από PCOSτο σώμα αντιστέκεται στην δράση της ινσουλίνης, η οποία ρυθμίζει τα επίπεδα του σακχάρου. Για να το αντισταθμίσει αυτό το σώμα παράγει ακόμη περισσότερη ινσουλίνη.

Αυτό οδηγεί στην παραγωγή περισσότερης τεστοστερόνης, ένα ανδρογόνο που ρυθμίζει τα ανδρικά χαρακτηριστικά. Αν και η  τεστοστερόνη θεωρείται ανδρική ορμόνη την έχουν και οι γυναίκες σε μικρότερη ποσότητα. Αλλά αν έχετε PCOS, τα επίπεδα των ανδρογόνων είναι πολύ υψηλά.

Η αντίσταση στην ινσουλίνη μπορεί να προκαλέσει και αύξηση βάρους. Αν είστε υπέρβαροι το σώμα παράγει περισσότερη ινσουλίνη.

Κι έτσι συνεχίζεται ο φαύλος κύκλος.

Συμπτώματα

Ένα από τα πιο άδικα συμπτώματα του συνδρόμου είναι ότι προκαλεί τριχόπτωση στο τριχωτό της κεφαλής και τριχοφυΐα σε άλλα μέρη του σώματος που δεν είναι επιθυμητή (στο στήθος, στο πρόσωπο ή στο στομάχι).

Αυτό ονομάζεται δασυτρυχισμός.

Άλλα συμπτώματα είναι:

  • ακανόνιστη περίοδος
  • προβλήματα σύλληψης, η αυξημένη τεστοστερόνη επιδρά αρνητικά στους θύλακες των ωοθηκών και εμποδίζει την ωορρηξία.
  • ακμή
  • λιπαρό δέρμα
  • έντονη ροή κατά την περίοδο
  • κατάθλιψη (η οποία προκαλείται από την διαταραχή της ισορροπίας των ορμονών, αλλά και από άλλες αιτίες που αντιμετωπίζονται δύσκολα).
  • άπνοια στον ύπνο
  • σκούρα σημεία στο δέρμα γύρω από τον λαιμό, τους βουβώνες ή τις μασχάλες.

Αν και δεν θεωρείται σύμπτωμα, η πιτυρίδα και οι πολύποδες στο δέρμα είναι συχνά στις γυναίκες με PCOS.

Γιατί το PCOS προκαλεί τριχόπτωση;

Αν υπάρχει πολλή τεστοστερόνη στο σώμα μετατρέπεται σε διυδροτεστοστερόνη (DHT).

 Η DHTπροκαλεί συρρίκνωση των θυλάκων, που σημαίνει ότι τα μαλλιά γίνονται ολοένα και πιο λεπτά και τελικά σταματάνε να μεγαλώνουν.

Πως γίνεται η διάγνωση;

Δεν υπάρχει ειδική εξέταση για το PCOSκι αυτό εξηγεί γιατί πολλές περιπτώσεις μένουν αδιάγνωστες.

Αν ο γιατρός υποπτεύεται ότι μπορεί να έχετε το σύνδρομο, ελέγχει την αρτηριακή πίεση και την τριχοφυΐα στο σώμα.

Επίσης, ελέγχει την αναλογία ύψους και βάρους για να βεβαιωθεί ότι ο δείκτης μάζας σώματος είναι στα υγιή πλαίσια.

Άλλες εξετάσεις που μπορούν να γίνουν:

  • εξετάσεις αίματος
  • ορμονικές εξετάσεις
  • υπέρηχος

Αν αισθάνεστε ότι τα συμπτώματά σας ταιριάζουν στο PCOS, προχωρήστε στις απαραίτητες εξετάσεις.

Αν, όμως, βρίσκεστε στην εμμηνόπαυση, ελέγξτε την σχέση των επιπέδων των οιστρογόνων με την τριχόπτωση.

Επίσης, είναι σημαντικό να ελέγξετε τα επίπεδα του θυρεοειδή σας, επειδή κάποια από τα συμπτώματα είναι ίδια με του PCOS.

Μπορεί το PCOS να προκαλέσει επιπλοκές;

Ναι αν το αφήσετε χωρίς θεραπεία. Μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακά νοσήματα ή σε διαβήτη.

Γι’ αυτό, λοιπόν, είναι σημαντικό να θεραπεύσετε την διαταραχή.

Θεραπεία για το PCOS

Δεν υπάρχει μια καθορισμένη θεραπεία για το σύνδρομο, επειδή εκδηλώνεται διαφορετικά από άτομο σε άτομο.

Δεν παρουσιάζουν όλοι όλα τα συμπτώματα, γι’ αυτό αντιμετωπίζονται τα συμπτώματα που παρουσιάζονται σε κάθε περίπτωση.

Φαρμακευτική αγωγή

Σε πολλές γυναίκες με PCOSχορηγούνται:

  • αντισυλληπτικά χάπια
  • μινοξιδίλη
  • φλουταμίδη
  • φιναστερίδη
  • κυπροτερόνη
  • σπιρονολακτόνη

Η φλουταμίδη, η φιναστερίδη, η κυπροτερόνη και η σπιρονολακτόνη χρησιμοποιούνται για να σταματήσουν τα ανδρογόνα (τις ανδρικές ορμόνες) και οι επιπτώσεις  τους (δασυτρυχισμός).

Ένα άλλο φάρμακο που χορηγείται είναι η μετφορμίνη, φάρμακο για τον διαβήτη.

Η μετφορμίνη βοηθάει το σώμα να γίνει πιο ευαίσθητο στην ινσουλίνη. Έτσι τα επίπεδα της ινσουλίνης πέφτουν, οπότε πέφτουν και τα επίπεδα της τεστοστερόνης και μειώνονται οι επιδράσεις της στο σώμα.

Θεραπεύουμε τα συμπτώματα αλλά όχι το πρόβλημα;

Υπάρχουν δυο προβλήματα που αφορούν την λήψη φαρμάκων για το PCOS.

Το ένα είναι ότι ορισμένα φάρμακα έχουν παρενέργειες και το δεύτερο ότι θεραπεύουν τα συμπτώματα και όχι το ίδιο το πρόβλημα.

Ευτυχώς υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να αντιμετωπιστεί το PCOS.

Υγιεινή διατροφή

Μπορεί να φαίνεται απλοϊκό ότι με την αλλαγή της διατροφής και του τρόπου ζωής μπορείτε να αντιμετωπίσετε το PCOS, όμως υπάρχει άμεση σχέση.

Τα αυξημένα ποσοστά παχυσαρκίας συνδέονται με την αύξηση των περιστατικών του PCOS.

Η ειρωνεία είναι ότι όποιος πάσχει από το σύνδρομο έχει την επιθυμία να καταναλώνει υδατάνθρακες και λιπαρά.

 Η συμβουλή είναι να αποφεύγετε τις αυστηρές δίαιτες και να προσπαθήσετε να κάνετε πιο υγιεινές επιλογές και να διατηρείτε το επίπεδο του σακχάρου στα φυσιολογικά πλαίσια τρώγοντας  συχνότερα και μικρότερα γεύματα.

Για να έχετε το αίσθημα του κορεσμού για μεγαλύτερο διάστημα, προτιμήστε την πρωτεΐνη.

Υπάρχουν επιστημονικές μελέτες που αποδεικνύουν ότι τα αβγά (τα οποία περιέχουν πολύ πρωτεΐνη) βοηθάνε στην απώλεια βάρους, επειδή δίνουν το αίσθημα του κορεσμού για μεγάλο διάστημα, οπότε ελαττώνεται η ποσότητα του φαγητού που καταναλώνετε.

Άλλες τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη είναι:

  • το γιαούρτι
  • το κοτόπουλο ή η γαλοπούλα
  • οι ξηροί καρποί
  • οι φακές
  • το ψάρι

Αν έχετε έντονη επιθυμία για λιπαρά προσπαθήστε να καταναλώνετε υγιεινά λιπαρά, όπως

  • αβοκάντο
  • λιπαρά ψάρια, όπως σαρδέλες, σκουμπρί, σολομό και πέστροφα
  • ελαιόλαδο
  • λάδι καρύδας
  • ξηρούς καρπούς

Αυτές οι τροφές είναι ιδανικές για την υγεία των μαλλιών ανεξάρτητα από το αν έχετε το σύνδρομο.

Ένας άλλος παράγοντας που μπορεί να βελτιώσει την συνολική υγεία των μαλλιών και να κρατάει υπό έλεγχο το PCOS είναι η άσκηση σε οποιαδήποτε μορφή: έντονο περπάτημα, χορός ή τακτική προπόνηση. Δοκιμάστε και βρείτε την μορφή που σας ταιριάζει.

Σίδηρος

Οποιαδήποτε μορφή τριχόπτωσης και αν έχετε πρέπει να ελέγχετε τα επίπεδα του σιδήρου σας. Είναι πολύ σημαντικό!

Άλλα θρεπτικά

Η έλλειψη κάποιων θρεπτικών μπορεί να συμβάλλει στα συμπτώματα του PCOS.

Αυτά είναι:

  • ο ψευδάργυρος
  • το μαγνήσιο
  • το χρώμιο
  • το μαγνήσιο
  • ο χαλκός
  • λιπαρά οξέα

Οι ερευνητές έχουν παρατηρήσει μείωση της τριχόπτωσης στις γυναίκες με PCOSπου πήραν συμπλήρωμα ψευδάργυρου.

Άλλη έρευνα έχει δείξει στενή σχέση ανάμεσα στην βιταμίνη D και το PCOS.

Μπορείτε να αυξήσετε την βιταμίνη D τρώγοντας:

  • λιπαρά ψάρια
  • κρόκους αβγών
  • τυρί
  • μανιτάρια
  • εμπλουτισμένα δημητριακά
  • εμπλουτισμένο χυμό πορτοκαλιού

Καλό είναι, επίσης, να κάθεστε για λίγο στον ήλιο, αφού το φως του ήλιου βοηθάει το σώμα να παράγει την βιταμίνη D. Αν περνάτε πολλή ώρα σε κλειστό χώρο, η καθημερινή βόλτα και έκθεση στον ήλιο (με αντηλιακό φυσικά) θα βοηθήσει στην αύξηση της βιταμίνης D και θα γυμναστείτε ταυτόχρονα.

Σταθεροποίηση των επιπέδων των ορμονών

Υπάρχουν τρόποι να κρατήσετε τα επίπεδα των ορμονών σας υπό έλεγχο χωρίς να καταφύγετε σε φάρμακα.

Σταματήστε το κάπνισμα

Πιστεύεται ότι οι γυναίκες που καπνίζουν έχουν υψηλότερα επίπεδα ανδρικών ορμονών, οι οποίες προκαλούν το PCOS.

Αποφύγετε το αλκοόλ όσο γίνεται.

Τρώτε βιολογικά προϊόντα.

Τα μη βιολογικά προϊόντα έχουν δεχθεί φυτοφάρμακα. Το μη οργανικό γάλα και κρέας περιέχει υψηλά επίπεδα ορμονών.

Αποφύγετε τις επεξεργασμένες τροφές.

Καταναλώστε τα τρόφιμα, όσο γίνεται, στην φυσική τους μορφή και προτιμήστε την γυάλινη συσκευασία από την πλαστική.

Τα βιολογικά προϊόντα μπορεί να είναι πιο ακριβά αλλά η διαφορά στην γεύση σας αποζημιώνει.

Κρατήστε χαμηλά τα επίπεδα του stress

Και τέλος, να κοιμάστε αρκετές ώρες.

Άλλες συμβουλές

  • Όταν έχετε τριχόπτωση λόγω του PCOS, καλό θα ήταν να φροντίζετε τα υπάρχοντα μαλλιά. Αποφύγετε την χρήση δυνατών χημικών (όπως περμανάντ, ντεκαπάζ, βαφές) και προϊόντα που περιέχουν θείο ή αλκοόλη.
  • Αν είναι δυνατόν αφήστε μεγαλύτερα διαστήματα ανάμεσα στα λουσίματα για να μπορέσουν τα φυσικά έλαια να θρέψουν τα μαλλιά σας.
  • Αποφύγετε τα σφιχτά χτενίσματα που προκαλούν ένταση στα μαλλιά σας.
  • Δοκιμάστε ένα καλό σαμπουάν για την τριχόπτωση. Μπορεί να θρέψει το τριχωτό και να περιποιηθεί τα υπάρχοντα μαλλιά.
  • Συζητήστε με τον γιατρό σας την πιθανότητα να πάρετε συμπλήρωμα Βιοτίνης.
  • Δοκιμάστε το τσάι μέντας. Ορισμένες γυναίκες ανέφεραν καλά αποτελέσματα και μια μικρή έρευνα έδειξε ότι μπορεί να μειώσει τον δασυτρυχισμό που προκαλείται από το PCOS, οπότε θα μπορέσει να μειώσει και την τριχόπτωση. Βέβαια θα πρέπει να καταναλώνετε περίπου 3 φλυτζάνια την ημέρα για να δείτε αποτέλεσμα.
  • Σκεφθείτε την προοπτική να πάρετε συμπλήρωμα N-ACETYL-CYSTEINE. Είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που χορηγείται σε πολλές παθήσεις, από την μείωση της χοληστερίνης μέχρι την θεραπεία της βρογχίτιδας. Θα μπορούσε να βοηθήσει στην αντιμετώπιση του PCOSεπειδή βοηθάει στην ρύθμιση του επιπέδου της ινσουλίνης.

Όπως έχει ήδη αναφερθεί, η μείωση του επιπέδου της ινσουλίνης προκαλεί μείωση των ανδρογόνων, οπότε και της τριχόπτωσης.

πηγή:www.hairsentinel.com

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το Δερματολογικό Ιατρείο MySkin

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *